att tvätta eller att inte tvätta?

Jag blir dagligen förvånad över detta fenomen och jag börjar bli mer och mer förvånad över hur folk tänker. Jag jobbar i en stor klädesbutik och har ansvar för något över 100 olika jeansmodeller. Jag tycker om detta väldigt mycket för man lär sig fruktansvärt mycket dagligen och att man får träffa massa folk med intresse för jeans, kids som pensionärer.

Men det finns ett stort problem: Minst 80 % av alla kunder jag pratar med tvättar sina jeans 1-2ggr i veckan. Åldern vi pratar här är 30+ och detta anses vara helt normalt. Och så fort jag nämner att det är helt fel blir oftast kunden väldigt häpen. Samtidigt som jag berättar att jeans bör tvättas endast ett par gånger om året om ens det, så blir det plötsligt tyst. Vad är det med jeans Svensson?

Varför kan det vara så svårt att förstå att kläder inte mår bra att bli tvättade? Hur hände detta? Tvättade man sina kläder varje dag för 30år sedan?
Så istället för att tvätta jeans och stickade plagg, lufta! och OM du verkligen måste tvätta gör det i kallt vatten och gärna utan tvättmedel eller väldigt lite. Du behåller kvaliten och hållbarheten, du spar på naturen(?) och slitningen som kommer fram med tiden är värd mödan.

image10

Kommentarer
Postat av: Singular

Jag tror det mest beror på att de ser jeans som byxor och inte som Gud. Vad som är mest sunt är upp till betraktaren.

/M

2008-04-15 @ 12:27:06
Postat av: Jonathan

Och ändå har de orken att klaga att byxorna går sönder jämt, att kvaliteten är dålig och att priset för jeans är för dyrt? Tja vi har olika intressen iaf =)

2008-04-16 @ 22:46:58
URL: http://sizethirty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0